Masterchef


Tarikh Kemaskini : 8 Ogos 2019

"NASI LAUK KENDURI"


Tarikh : 17 Ogos 2019 (sabtu)
Masa : 7.45 pagi hingga 1.00 tengah hari

aturcara tentatif

MASA

PERKARA

7.50 Pagi

Pengesahan pendaftaran peserta.

8.00 Pagi

Taklimat ringkas.

8.15 Pagi 

Waktu memasak bermula.

11.30 Pagi

Waktu memasak tamat.

11.30 Pagi - 12.30 Tengah hari 

Proses penjurian.
Pembungkusan makanan.

12.45 Tengah hari

Pengumuman keputusan pertandingan dan penyampaian hadiah

1.00 Petang

Acara tamat dan jamuan makan.
Membersih kawasan pertandingan dan bersurai.


SYARAT PENYERTAAN/PERTANDINGAN
  1. Setiap kontingen membentuk satu kumpulan.
  2. Setiap kumpulan berjumlah 10 orang; kombinasi 5 orang peserta lelaki dan 5 orang peserta wanita, penyertaan digalakkan dalam kalangan staf, pelajar, pesara & alumni.
  3. Setiap kumpulan akan menyediakan Nasi & TIGA juadah (ayam, daging dan sayur) untuk makan tengahari.
  4. Setiap juadah perlu dimasak dalam kuantiti hidangan untuk 250 orang.
  5. Setiap kumpulan BEBAS memilih menu bagi Nasi dan ketiga-tiga juadah yang akan dimasak selaras dengan tema.
  6. Setiap kumpulan perlu menyerahkan menu pilihan masing-masing kepada pihak urusetia Hari Warga 2019 selewat-lewatnya pada 9 OGOS 2019.
  7. Resepi setiap kumpulan wajib dipaparkan di softboard masing-masing pada hari pertandingan.
  8. Masa memasak diperuntukkan selama 3jam 15 minit.
  9. Bahan asas yang disediakan oleh penganjur hanya ayam dan daging.
  10. Setiap kumpulan akan diberi wang tunai RM500.00 untuk membeli barang-barang keperluan yang lain seperti beras & sayur secara berhemah.
  11. Peralatan memasak (selain yang disediakan oleh penganjur pertandingan) kesemuanya perlu dibawa sendiri oleh kontingen masing-masing.
  12. Selesai memasak, setiap kumpulan perlu menghidangkan juadah yang telah dimasak mengikut kreativiti masing-masing bagi tujuan penjurian.
  13. Juadah untuk penjurian hendaklah disediakan untuk 4 orang (table for 4).
  14. Segala kontingen perlu menghidang 15 pax setiap juadah untuk VVIP. Peralatan yang diperlukan untuk menghidang hendaklah disediakan oleh kontingen masing-masing. Tiada markah terlibat.
  15. Tiada persediaan awal yang boleh dibuat sebelum masa pertandingan bermula. Contoh: bawang yang siap dikisar. Semua proses perlu dilakukan pada hari pertandingan. Juri boleh memotong markah jika salahlaku dikesan.
  16. Setiap kontingen akan diberi 5 orang pelajar selaku pembantu proses pembungkusan.
  17. Keputusan juri adalah muktamad.

SENARAI PERALATAN DAN BAHAN MENTAH YANG DISEDIAKAN OLEH PENGANJUR UNTUK SETIAP KUMPULAN

Bil

Alatan & Bahan Mentah

Kuantiti

Catatan

a)

  Tong gas

2 unit

 

b)

  Dapur

3 unit

 

c)

  Meja 4x4

3 unit

 

d)

  Meja bankuet bulat

I unit

 

e)

  Kerusi plastik

6 unit

 

f)

  Kerusi bankuet

4 unit

 

g)

  Softboard

1 unit

untuk paparan resipi

h)

  Plug point

1 unit

 

i)

  Tong sampah

1 unit

 

j)

  Plastik sampah

2 keping

 

k)

  Sumber air

 

melalui air paip

l)

  Ayam

270 ketul

siap dipotong

m)

  Daging

18 kg

siap dipotong

n)

  Khemah 20’ x 20’ (kipas angin)

1 unit

siap dilabel nombor undian

o)

  Alat pemadam api

1 unit

Disediakan antara tiap 2 khemah kontinjen

p)

  Peti pertolongan cemas

 

disediakan di meja urusetia Masterchef pada hari pertandingan

q)

  Kuali saiz 24 cm

1 unit

 

r)

  Periuk saiz 42cm

1 unit

 

s)

  Pembantu Pembungkusan Makanan

5 orang pelajar

 

t)

  Bekas tapau(sudu garfu plastik)

250 unit

 


Kriteria Pemarkahan

BIL.

KRITERIA

PERATUSAN

1

  Rasa

45%

2

  Kebersihan

15%

3

  Kerjasama

15%

4

  Kreativiti hidangan dan kesesuaian kombinasi menu

15%

5

  Pembaziran sifar

10%

Jumlah   

100%

PENGHAKIMAN

Juri awam terdiri daripada jemputan  chef luar yang diiktiraf kredibiliti mereka.
Keputusan juri adalah muktamad.

SKEMA PERMARKAHAN UNTUK PENGUMPULAN MATA KESELURUHAN

Penjumlahan kutipan markah daripada jumlah 100% bagi Kriteria Pemarkahan yang dibuat oleh kesemua Juri Awam, akan disusun menurut turutan dari yang tertinggi ke yang terendah dan disetarakan kepada jadual di bawah:

Kedudukan

1

2

3

4

5

6

7

Mata Terkumpul

70

60

50 

40 

30 

20 

10 

Nota:

* Kontingen yang tidak menghantar penyertaan tidak layak mendapat sebarang mata.

* Kesetaraan akan disemak dan diperakukan oleh 2 orang Juruaudit Dalaman yang dilantik oleh Urusetia Hari Warga USM 2019.

 


Hubungi
  • Puan Suzila Binti Mohd Shukor
    Pusat Pengajian Bahasa, Literasi & Terjemahan-Kejuruteraan
    No. Ext : (82) 5420 / No hp: 012-5009266
    Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Muat Turun Borang

Borang penyertaan lengkap bersama menu hendaklah diserahkan kepada pihak Urusetia Hari Warga USM 2019 mengikut tarikh yang ditetapkan.

sila hantar borang permohonan kepada :

Dr Normaliza Abdul Manaf
Pegawai Sains 
Pusat Kajian Kelestarian Global


No Tel : 04-653 5428
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Puan Siti Hajar Mohd Sani
Pegawai Tadbir
Jabatan Pendaftar


No Tel : 04-653 6105
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Sekreteriat Hari Warga USM 2019

Jabatan Pendaftar,
Aras 5, Bangunan Canselori,
Universiti Sains Malaysia,
11800 USM,Pulau Pinang

  free web page hit counter

 

 

Social

Hubungi Urusetia

  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.